Rådgiver innenfor området digital valuta

Rådgiver innenfor området digital valuta

Digital valuta, virtuell valuta eller kryptovaluta – ja, dette går under mange ulike navn.
Denne valutaen er kryptert og ikke utstedt av en sentral enhet (som f.eks. en sentralbank).
Relevant å nevne når det gjelder kryptovaluta, er at transaksjoner skjer via blokkjeden. Her blir transaksjoner «kontrollert», godkjent eller avvist og logget. Det er kritisk at sikkerheten er optimal, og vi har sett flere eksempler på sårbarheter som har blitt utnyttet på dette området. Noe du nok sikkert allerede er kjent med?

Digitale lommebøker, såkalte wallets gjør at brukere kan oppbevare, handle og administrere egen portefølje/beholdning med kryptovaluta. Det finnes flere typer wallets. Kort fortalt, så benyttes ofte begrepene hot eller cold wallet. En «hot» wallet innebærer at denne lommeboken er tilgjengelig på nett, mens en «cold» wallet er offline. Sistnevnte er f.eks. såkalte hardware wallets, hvor en brukers private nøkkel ikke er tilgjengelig på internett – noe som reduserer sannsynligheten for at beholdningen havner i uvedkommendes hender.

Interessen for kryptovaluta har vokst enormt de siste årene, og stadig flere handler kryptovaluta gjennom tilgjengelige kryptobørser (som det finnes mange av). Det er vanskelig å tro at digital valuta skal forsvinne i en blaff, da tanken bak det hele faktisk er nokså fremtidsrettet og noe vi alle har behov for av ulike årsaker. Mulighetene med blokkjede-teknologien gir ikke bare enorme muligheter for å delta i et digitalt økosystem for økonomiske transaksjoner og investeringer relatert til valuta, men det er så enormt mange flere bruksområder. Vi skal ikke gå inn på bruksområdene her, men heller fokusere på at det vil komme til å bli et hav av stillinger innenfor dette området fremover.

Enten det gjelder å gi råd tilknyttet kryptovaluta, hvilke muligheter som finnes for virksomheter å være tilstede i den digitale verden i et eller flere metavers, hvor NFT vil kunne beskytte en virksomhets produkter, verifisere eierskapet til produkter, bidra til en økning i antall salgskanaler, gi et utstillingsvindu i en virtuell verden hvor stadig flere befinner seg m.m. – eller det handler om å få idéer og bygge nye løsninger på nye digitale plattformer som vi alle vil få nytte av i fremtiden, så vil kompetanse på dette området bli høyt etterspurt fremover.

Anbefalte blogginnlegg